Vertaal/translate

Dutch English French German Italian Portuguese Russian Spanish

We hebben 248 gasten en geen leden online

Unieke bezoekers

5694775
Vandaag
Gisteren
Deze week
Vorige week
Deze maand
Vorige maand
Alles vanaf 22 maart 2012
281
1753
5071
11770
34073
9670
5694775

Uw IP: 3.238.8.102
22-10-2020 04:57

Column: Proefnotities

Proefnotities. Hoe nuttig zijn die nog en voor wie? Daar zijn hele verhandelingen over geschreven. Er zijn zelfs wijnweters die ze uitsplitsen in allerlei categorieën die op verschillende ‘doelgroepen’ en functies zijn afgestemd. Zo maakt Dé Wijnacademie onderscheid tussen identificerende, technische, commerciële en gastronomische notities. Daar is intussen nog een bijzondere soort bijgekomen: de creatieve, met als voortrekkers Harold Hamersma en Onno Kleijn, die de versleten wijntaal willen vernieuwen en daarvoor in hun taalschat geregeld- en met wisselend succes- een geheugenbeving oproepen. Zo willen de hervormers bereiken dat hun beschrijvingen 'beklijven'. In hoeverre wijnaanschaffers daar hun voordeel mee doen, is bij mijn weten nooit onderzocht. Zou een leuk onderwerp kunnen zijn voor een wijn-'dissertatie'. Zelf heb ik het gevoel dat zo'n notitie hoogstens een aankoop-om-de-hoek zou kunnen ondersteunen. Zodra het er tientallen zijn, ervaar ik dat ze niet ze meer blijven hangen.

 

Mager bewijs
Vroeger stonden wijnbladen en websites vol proefnotities. Nu staan ze nog bij tientallen in een enkel ‘papieren’ wijnblad. Verspilling van ruimte? Dat praten de afzenders snel uit je hoofd. Ook al kom je aan met het argument dat smaak iets persoonlijks is. Want wat heeft een gewone consument die een wijnblad leest aan -en ik pak er willekeurig enkele uit- ‘Bloemen, peer en perzik, rond en sappig’ of: ‘Krachtig, peperig, vol en intens’. Dat heb ik herhaaldelijk gevraagd aan wijnliefhebbers die niet wisten wat ze uit het schap moesten halen. Ze hadden zich eerder door zulke notities laten leiden. Met als resultaat dat ze zich buitenbeentjes waanden omdat ze de wijn heel anders ‘beleefden’. Wie zijn er dan, behalve ‘grondige’ en fanatieke professionals, met zulke notities gediend? Eigenlijk niemand. En dat zo’n notitie in het ‘proefgeheugen’ zou worden ‘opgeslagen’ en vanuit de frontale kwab direct zou worden vertaald als -ik noem maar wat- een Chasselas van Schneider, is een veronderstelling waarvoor amper een mager bewijs valt te leveren. Het zal me daarom benieuwen hoelang we die grijze opsommingen als lezer of abonnee nog moeten slikken.

 

Vak apart
Proefnotities maken is trouwens een vak apart. Je kunt niet zomaar wat neerpennen. Ieder heeft zo z’n eigen methodiek. De een legt het zwaartepunt op balans. De ander op het fruit. De Britse columnist Andrew Jefford gaf er eerder zes richtlijnen voor, waarvan de eerste is: kom niet steeds met die fruitsalades aan. En dat is nou net wat papieren bladen keer op keer doen. Juryleden kunnen er trouwens ook wat van!

 

Hier zijn tips:
Wine tasting notes should have enough description to make them interesting, but without baffling those you are writing for. Writing notes that carry practical relevance and literary value is a tricky business, as earlier explained by Decanter’s columnist Andrew Jefford.

 

Yet, both of these things are arguably necessary facets of a good tasting note. Here are Jefford’s six tips on how to write wine tasting notes that have some balance between the two.

 

1: No fruit salad
Analogical descriptors are useful – if used in moderation. Limit yourself to half a dozen at most, ideally those with some sensual kinship with one another.

 

2: Remember the structure
A wine’s structure, shape and texture are just as interesting as its aroma and flavour; don’t forget to analyse and describe these.

 

3: Balance is all
Balance and harmony are highly valued by drinkers, and a hallmark of all great wines. If a wine has these qualities, how? If not, how not? What’s wrong?

 

4: Be partisan
If you like it, make sure we know that, and why. If you don’t, make sure we know that, and why.

 

5: Be comprehensive
If you have time, give the wine a little context. Tell us its past and future. Mention other wines from somewhere else it might be useful to compare it with.

 

6: What else?
Go on, surprise us. That’s what poetry does.

 

Als al die grijze notities nog 'verrassend' of 'poëtisch' zouden zijn, zoals ook onze vernieuwers dat proberen, dan zou dat in ieder geval nog leuke taalervaringen kunnen opleveren. Nee dus. Zonde van de ruimte.