Boeken algemeen
 koken & tafelen algemeen

We hebben 61 gasten en geen leden online

Unieke bezoekers

4593847
Vandaag
Gisteren
Deze week
Tot en met vorige week
Deze maand
Vorige maand
Alles vanaf 13-11-2012
377
1365
13002
4518431
131943
120352
4593847
Uw IP 23.20.245.192
Server Time: 2018-04-22 03:10:41

COLUMN: Domme wijn-pluggerij

Toch nog maar eens naar die Harrie gekeken. Die meer dan een miljoen euri per jaar opstrijkt met Business Class. Een van die bloedeloze uitzendingen, waarmee de Commerciëlen naam maken bij leeghoofden en villa-patsers. Bovendien met een titel die vloekt met de inhoud van het programma. In de echte business class word je in de watten gelegd. Bij Harrie nog net niet in de luren, al mag iedereen daar in duur gekochte seconden ook over wijn uitbraken wat-ie wil.

 

Harrie zèlf kan buitenechtelijke empathie en boerenslimheid niet worden ontzegd. Dat heeft hem intussen vijf dochters bij drie verschillende vrouwen bezorgd, plus een geldmakerij die er niet om liegt. Met als bedrijfsresultaat dat de klungeligste ‘presentator’ die ik ooit heb aanschouwd met één uur per week jaarlijks enkele tonnen méér binnen harkt, dan die 580.000 waarvoor Snelle Mathijs de wereld dagelijks laat doordraaien. En dan hebben we het nog niet over Harrie’s overige handel. Dus die vrouwen en dochters hebben de armoedegrens zelfs nog nooit aan de horizon zien schemeren.

 

Onderbreken

 

Harrie houdt ook van wijn. Daarom heeft-ie in iedere uitzending een ‘item’ dat daarover gaat. Daar hebben enkele wijnverkopers zich al op verkeken. Zo werd er ooit een champagne ‘gepusht’, terwijl Harrie’s gasten nota bene bubbels van de concurrentie kregen ingeschonken. Want hoe timide, aarzelend en stamelend z’n optreden op het scherm ook ‘overkomt’, alles moet naar zijn pijpen dansen. Harrie doet of-ie luistert, onderbreekt een wijn-lofzang naar believen met een onbenullige opmerking en kapt de laudatio’s af als er te lang wordt doorgezeurd. Zijn vocabulaire ‘op camera’ is overigens van die aard dat het Centraal Bureau voor de Statistiek hem ongetwijfeld bij de Begrensd Geletterden zou indelen. ‘Kijk eens aan’, horen we hem om de haverklap zeggen, omdat hem weer eens geen ‘gevattere’ reactie te binnen schiet.

 

Aan zo’n gekocht ‘interview’ waagde zich ook Martijn, de kroonprins van huize Kwast. Die sinds 2009 meedraait in de wijnrepubliek van pa en al eerder onder diens curatele mocht ‘performen’. Toen nog onhandig, deze keer wat zelfverzekerder. Hij wilde kennelijk waar voor z’n geld en probeerde drie Rioja’s de hemel in te prijzen. Het soort promotie waarvoor het villavolk, als we Harrie mogen geloven, geregeld recht in z’n stoel schiet. Waarna de kassa bij Martijn onbetamelijk zou moeten zijn gaan rinkelen. Zou het? Dat is toch niet z’n ‘doelgroep’?

 

Die pluggerij verloopt dan in een knullig vraag- en antwoord-duet, waarbij Harrie zichzelf inschenkt, vraagt: “wat is dit?” en nipt. Martijn is met z’n wijngebed net op dreef als Harrie hem in de rede valt: ‘Volgende wijn. Vertel eens’. En net als Martijn weer op gang raakt, komt Harrie er weer met een geniale interruptie tussen: ‘Deze is donkerder’. Martijn laat zich niet voor een tweede keer terugroepen en maakt z’n verkoopriedel af. Ziezo, nou weten we waarom die bodega uitsluitend aan plugger Kwast de ‘exclusieve’ verkoop gunde: Die vond hem ‘lekker’. Missie volbracht. Dat het geld nu maar mag rollen.

 

Niemendal

 

Is dit televisie? En wat draagt het ‘wijnitem’ bij aan de vaderlandse wijnkennis? Niks, niemendal. Pure geldmakerij, waarbij Kwast junior zich ook nog eens versprak toen hij beweerde dat ‘alle WIJN met de hand werd GEPLUKT’. Op de korte termijn kan het de wijnverkoop een impuls geven. Maar bij absentie van enig zendniveau, waardoor kritische kijkers eerder geïrriteerd dan geamuseerd raken, kan het de reputatie van de zendtijdkoper evengoed schaden omdat hij belust op omzet negotie voor 'inhoud' verslijt.

 

Wijnaanbieders zouden zich vaker moeten afvragen of afzien van zulke ondermaatse vertoningen niet van meer ‘business’-klasse getuigt dan erin te verschijnen.